Od dziś (1 lipca 2014r.), aby uzyskać odpis z Księgi Wieczystej nie trzeba odwiedzać Sądu. Dotychczas było to konieczne. O ile Księgi Wieczyste można było przeglądać elektronicznie, tak po odpis należało po bożemu udać się do Sądu (zazwyczaj w centrum miasta, ze strefą płatnego parkowania i otwartego do 15:30, choć w poniedziałek do 18), odszukać pokój, zapłacić co należne i odczekać swoje w kolejce.
Na szczęście mamy przełom. Obecnie po zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece możliwe jest samodzielne wydrukowanie odpisów z Ksiąg Wieczystych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego oraz elektroniczne zamówienie wydruku dokumentu.
Co istotne wydruki moc dokumentów wydawanych przez Sąd, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych.
Co można zamówić?
- Odpis zwykły z Księgi Wieczystej;
- Odpis zupełny z Księgi Wieczystej;
- Wyciąg z Księgi Wieczystej (1-4 działów);
- Zaświadczenie o zamknięciu Księgi Wieczystej.
Ile to kosztuje?
- Odpis zwykły - 20 złotych (korespondencyjnie 30 złotych);
- Odpis zupełny - 50 złotych (korespondencyjnie 60 złotych);
- Wyciąg - w zależności od liczby działów w następujących proporcjach - 1 dział - 5 złotych, dwa działy - 10 złotych, 3 działy - 15 złotych, 4 działy - 20 złotych (korespondencyjnie odpowiednio 15 złotych, 20 złotych, 25 złotych, 30 złotych);
- Zaświadczenie o zamknięciu - 5 złotych (korespondencyjnie 10 złotych).
Jak to zrobić?
- Wejść na stronę systemu Elektroniczne Księgi Wieczyste i wybrać zakładkę Składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych;
- Wpisać numer księgi wieczystej oraz określić rodzaj o liczbę żądanych dokumentów, formę dostarczenia a) elektronicznie - można samodzielnie wydrukować czy b) korespondencyjnie - dokument zostanie wysłany do domu czy firmy bądź na inny wskazany adres;
- Dokonać płatności;
- Wydrukować dokument bądź czekać na list z Sądu.
I uwaga wygenerowane dokumenty dostępne są przez 14 dni, a potwierdzenia złożenia wniosku – 24 miesiące. Po tym czasie system automatycznie je usuwa.
Szczegółowe zasady składania wniosków, wysokość opłat i inne przydatne informacje znajdziecie tutaj .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz